Popularna „skarbonka” PKO z wpadającą do niej monetą powstała pod koniec lat 60. XX w. Autorem plakatu, na którym po raz pierwszy pokazano jeden z najbardziej znanych polskich logotypów, był grafik i plastyk Karol Śliwka.
Spod ręki Karola Śliwki wyszło ponad 400 logotypów. Znak PKO jest najbardziej rozpoznawalnym. W 2018 r. Bank był partnerem strategicznym wystaw prac Karola Śliwki. Wybitny grafik zmarł 10 września 2018 r.
Plakat z logo PKO w kształcie skarbonki i hasło „Październik miesiącem oszczędzania” pokazano w 1969 r. na IV Międzynarodowym Biennale Plakatu w Katowicach. Projekt trafił na konkurs bez wiedzy artysty. Dzieło wysłali do Katowic koledzy Karola Śliwki w porozumieniu z przedstawicielami PKO. Uhonorowanie projektu złotym medalem sprawiło, że skarbonka na stałe zagościła na ulicach polskich miast.
Po sukcesie „skarbonki PKO” Karol Śliwka zaprojektował kolejne plakaty popularyzujące kluczowe produkty Banku. Reklamowały one książeczki mieszkaniowe czy premiowe bony PKO z lat 70. XX w. W pamięć zapadły też zaprojektowane przez tego artystę etykiety zapałczane promujące PKO. Były kolorowe i wyróżniały się na tle innych.