Plakaty PKO

Polska szkoła plakatu, podobnie jak polska szkoła filmowa, to dziedziny sztuki, o których zaczęło być głośno także na świecie w latach 60. XX w. Spod ręki polskich artystów plakacistów wyszło wiele reklam i ulotek Powszechnej Kasy Oszczędności.

Powszechnej Kasie Oszczędności udało się w latach 60. pozyskać do współpracy najwybitniejszych twórców polskiej szkoły plakatu. Stworzyli oni plakaty reklamowe, którymi wcześniej nie zajmowali się na szeroką skalę.

Plakat Leszka Hołdanowicza Pewność Korzyść Oszczędność z 1964 roku
Plakat Leszka Hołdanowicza Pewność Korzyść Oszczędność z 1964 roku
Plakat Leszka Hołdanowicza Pewność Korzyść Oszczędność z 1964 roku
Plakat Leszka Hołdanowicza Pewność Korzyść Oszczędność z 1964 roku

W latach 60. reklamy PKO nie musiały konkurować z ofertami innych instytucji. Miały promować Bank jako instytucję budzącą zaufanie. W ten sposób reklama trafiła w ręce artystów plastyków. Plakaty dla PKO tworzyli m.in. Henryk Tomaszewski, Roman Cieślewicz, Leszek Hołdanowicz, Maciej Hibner, Tadeusz Rumiński czy Gustaw Majewski.

Plakat Gustawa Majewskiego 1953 rok Plakat Lucjana Jagodzińskiego 1963
Plakat 1962 Plakat Macieja Hibnera

Plakat Romana Cieślewicza, jednego z czołowych twórców polskiej szkoły plakatu z 1962 r. Artysta, po tym jak zasłynął swoimi pracami w Polsce, wyjechał do Francji i zdobył uznanie za granicą jako grafik, projektant, ilustrator i autor plakatów. Został dyrektorem artystycznym czasopisma „Elle”, współpracował także z Muzeum Picassa, Centrum Pompidou, magazynem „Vogue” i najlepszymi francuskimi wydawnictwami.

Plakat Romana Cieślewicza 1972 rok
Następne
wydarzenia
Serwis tematyczny portalu Bankomania dotyczący 100-lecia PKO Banku Polskiego