Film towarzyszył Polakom przez 100 lat niepodległości. Bywał jedyną rozrywką
i dokumentem, protestem i manifestem. Zawsze był dla nas ważny.
Zawsze blisko polskiego filmu był PKO Bank Polski.
Gdynia stolicą polskiej kinematografii
Świętem kinematografii w Polsce jest Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Od lat jego
mecenasem jest PKO Bank Polski, który popularyzuje polskie osiągnięcia filmowe.
O statuetkę Złotych i Srebrnych Lwów, a także liczne nagrody
indywidualne walczą najciekawsze rodzime filmy, premiery, debiuty
i laureaci międzynarodowych festiwali filmowych.
Wyróżnienie Platynowe Lwy jest przyznawane twórcom wybitnym za
ich dorobek życia i osiągnięcia artystyczne. W 2017 r. odebrał
je reżyser Jerzy Gruza z rąk Michała Kuczmierowskiego, dyrektora
Pionu Marketingu i Komunikacji PKO Banku Polskiego.
Na festiwalu
w Gdyni 2018 r.
Z historią w tle
Bank wspiera wydarzenia, które oprócz obrazu niosą idee – od rozwijających propozycji dla młodych widzów, jak festiwal Ale Kino! w Poznaniu, po Festiwal Filmowy „Niepokorni, Niezłomni, Wyklęci” w Gdyni prezentujący audiowizualne prace poświęcone polskiej historii od 1939 do 1989 r. Współpracuje także z Gdyńską Szkołą Filmową.
Kino niezależne
Mariaż X muzy z PKO Bankiem Polskim obejmuje także kino niezależne. Bank wiele lat wspierał festiwal OFF Camera oraz towarzyszący mu konkurs dla scenarzystów Script Pro. Wśród laureatów konkursu są scenarzyści, których dzieła oglądamy w kinach: „Lęk wysokości”, „Ki”, „Jesteś Bogiem”, „Komornik”, „Carte Blanche” oraz „Bogowie”
Ale KINO!
Alekiniaki! – tak nazywają siebie uczestnicy Międzynarodowego Festiwalu Filmów Młodego Widza Ale Kino! w Poznaniu, który w 2019 r. odbędzie się po raz 37. Bierze w nim udział średnio 20 tys. widzów. Dla nich PKO organizuje różne konkursy, zabawy i quizy z nagrodami.
W 2011 r. PKO
Bank Polski
zaangażował się
w projekt Kino RP.
To rekonstrukcja cyfrowa kultowych dzieł polskiej kinematografii.
Celem było ocalenie od zapomnienia najważniejszych i najpopularniejszych
dzieł, m.in. Andrzeja Wajdy czy Stanisława Barei.
Projekt Kino RP był ważny nie tylko dla popularyzowania kultury – był to projekt pionierski, jeśli chodzi o rekonstrukcję i digitalizację kina. Polska plasuje się w światowej czołówce pod względem zarówno liczby zrekonstruowanych filmów, jak i umiejętności restauracji i cyfryzacji dzieł filmowych. W dowód wdzięczności za wsparcie projektu PKO Bank Polski jako sponsor akcji Kino RP został uhonorowany Nagrodą Specjalną Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej.
Dla przyszłych pokoleń
Podczas 36. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni w 2011 r.
odbył się pokaz polskiej komedii z 1974 r. „Nie ma róży bez ognia”
w reżyserii Stanisława Barei. Był to pierwszy z listy dziesięciu
filmów, które zostały objęte programem cyfrowej rekonstrukcji sponsorowanej
przez PKO Bank Polski.
Rekonstrukcja cyfrowa
Pierwszych dziesięć filmów wybrano do rekonstrukcji na podstawie badań oglądalności. Na liście znalazły się: „Nie ma róży bez ognia”, „Poszukiwany, poszukiwana”, „Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz”, „Brunet wieczorową porą” i „Miś” Stanisława Barei, „Rejs” Marka Piwowskie- go oraz „Panny z Wilka”, „Człowiek z marmuru” i „Człowiek z żelaza” Andrzeja Wajdy, a także „Szatan z VII klasy” Marii Kaniewskiej.
„Oczko odpadło temu misiu”
Wiele powiedzonek i dialogów filmowych weszło na stałe do języka potocznego. „Właśnie do Ciebie dzwonię,
gdyż nie mogę z Tobą rozmawiać” z „Misia”. Cały ten film jest złożony ze swego rodzaju scen kluczy, które
bywają przez fanów cytowane w całości.
Następne wydarzenia
Serwis tematyczny portalu Bankomania dotyczący 100-lecia PKO Banku Polskiego