Przypadająca w 2010 r. 600. rocznica bitwy pod Grunwaldem stała się okazją do przeprowadzenia kompleksowej renowacji płótna Jana Matejki „Bitwa pod Grunwaldem”. PKO Bank Polski został mecenasem programu konserwacji obrazu. Renowacja trwała ponad dwa lata. Uroczysta prezentacja dzieła odbyła się 19 września 2012 r. w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Aby bez uszkodzeń i załamań rozwinąć i odwrócić „Bitwę pod Grunwaldem”, obraz trzeba było nawinąć na ogromny walec. Po renowacji płótno otacza nowa rama, do której pozłocenia wykorzystano 15 m2 płatków złota. Całe przedsięwzięcie zabezpieczenia i konserwacji monumentalnego dzieła Jana Matejki kosztowało 1,2 mln zł. Pokaz obrazu w nowych barwach odbył się jesienią 2012 r.
Namalowana w 1878 r. „Bitwa pod Grunwaldem” była wcześniej kilkakrotnie zabezpieczana przed zniszczeniem. Pierwsze prace konserwatorskie przeprowadzono już w latach 20. XX w. Tuż po II wojnie światowej obraz trafił pod skrzydła jednego z najbardziej znanych konserwatorów dzieł sztuki, prof. Bohdana Marconiego, który pracował nad nim przez 3 lata. W latach 70. XX w. dzieło przeszło kolejny „remont”. Jednak dopiero w 2010 r. obraz został poddany gruntownej renowacji.
PKO Bank Polski zdecydował się na udział w programie konserwacji, przeznaczając środki na zakup specjalistycznej aparatury oraz projekt i montaż ramy. Przedsięwzięcie było niezwykle skomplikowane – największy obraz w kolekcji warszawskiego Muzeum Narodowego ma ponad 4 m wysokości i prawie 10 m szerokości.
Wygląd dzieła po renowacji zasadniczo się nie zmienił – różnica jest subtelna, natomiast barwy odzyskały dawną głębię, wyrazistość i intensywność. Wsparcie PKO Banku Polskiego pozwoliło na zastosowanie nowoczesnych technik i zaangażowanie najlepszych konserwatorów. Dzięki temu obraz Jana Matejki zyskał dawny blask.