Karol Śliwka
dla PKO

1969

Popularna „skarbonka” PKO z wpadającą do niej monetą powstała pod koniec lat 60. XX w. Autorem plakatu, na którym po raz pierwszy pokazano jeden z najbardziej znanych polskich logotypów, był grafik i plastyk Karol Śliwka.

Spod ręki Karola Śliwki wyszło ponad 400 logotypów. Znak PKO jest najbardziej rozpoznawalnym. W 2018 r. Bank był partnerem strategicznym wystaw prac Karola Śliwki. Wybitny grafik zmarł 10 września 2018 r.

Plakat z logo PKO w kształcie skarbonki i hasło „Październik miesiącem oszczędzania” pokazano w 1969 r. na IV Międzynarodowym Biennale Plakatu w Katowicach. Projekt trafił na konkurs bez wiedzy artysty. Dzieło wysłali do Katowic koledzy Karola Śliwki w porozumieniu z przedstawicielami PKO. Uhonorowanie projektu złotym medalem sprawiło, że skarbonka na stałe zagościła na ulicach polskich miast.

Plakat z logo PKO Karola Śliwki

Po sukcesie „skarbonki PKO” Karol Śliwka zaprojektował kolejne plakaty popularyzujące kluczowe produkty Banku. Reklamowały one książeczki mieszkaniowe czy premiowe bony PKO z lat 70. XX w. W pamięć zapadły też zaprojektowane przez tego artystę etykiety zapałczane promujące PKO. Były kolorowe i wyróżniały się na tle innych.

Śliwka

Następne
wydarzenia
Serwis tematyczny portalu Bankomania dotyczący 100-lecia PKO Banku Polskiego